Przymusowe zamknięcie w domach, wynikające z próby załagodzenia gwałtownego wzrostu zakażeń w trakcie pandemii, sprawiło, że dzieci i nauczyciele stanęli przed całkowicie nowym zadaniem. Z dnia na dzień, bez przygotowania i wiedzy o terminie zakończenia tego „eksperymentu” rozpoczęto naukę w trybie zdalnym. Czy poradziła sobie z tym państwowa i prywatna szkoła podstawowa, Wrocław i inne miasta były w stanie zapewnić najmłodszym dostęp do edukacji? Oraz najważniejsze: jakie skutki przyniesie to dla dzieci dopiero rozpoczynających naukę? Kwestie te postaramy się wyjaśnić w krótkim poradniku.
Edukacja zdalna w szkołach – czy wszystko poszło najlepiej, jak mogło?
Eksperci edukacyjni i specjaliści zajmujący pedagogiką są zgodni: wprowadzenie nauczania zdalnego zostało przeprowadzone w chaotyczny sposób, przez co dla wielu dzieci okres przymusowego zamknięcia jest trudnym wspomnieniem. Niezależnie czy była to państwowa, czy prywatna szkoła podstawowa, Wrocław bądź jakiekolwiek inne miasto, kadra pedagogiczna i uczniowie odczuli skutki pośpiesznych decyzji. O ile szkoły prywatne były w stanie zapewnić podopiecznym odpowiedni i sprzęt i niezbędne oprogramowanie, to szkoły państwowe w wielu przypadkach nie zdały egzaminu. Ponadto zamknięcie w domu i ograniczenie ruchu znacznie zmniejszyło aktywność fizyczną wielu najmłodszych. Nie każdy dom czy mieszkanie mogło zostać dostosowane do przejścia całymi rodzinami do pracy i nauki zdalnej, przez co wielu uczniów szkół podstawowych, u których prawidłowa postawa jest kluczowa dla rozwoju kręgosłupa, zmuszonych było do nauki w nieodpowiednich warunkach. Poza problemami technologicznymi i logistycznymi, jako konsekwencję długotrwałej izolacji dzieci zauważa się trwającą do dzisiaj alienację z grupy rówieśniczej. Może to skutkować problemami w nawiązywaniu relacji, lękiem społecznym oraz w dłuższej perspektywie – trudnościami w komunikacji w grupie szkolnej.
Korzyści z edukacji zdalnej – gdzie szukać pozytywów?
W obliczu wszystkich wymienionych już problemów wynikających ze zdalnej nauki można sądzić, że nie ma w niej żadnych pozytywnych stron. Jednak w przypadku dzieci dopiero rozpoczynających naukę warto zwrócić uwagę na to, że dzięki dłuższemu przebywaniu w domu zmiana, jaką niewątpliwie jest rozpoczęcie szkolnej przygody, miała możliwość zachodzić łagodniej, pod okiem rodzica lub innej, bliskiej osoby. Warto również wspomnieć o poznaniu nowych kanałów komunikacji oraz zaawansowanej umiejętności obsługi urządzeń wykorzystywanych podczas telekonferencji.
Jak prywatna szkoła podstawowa (Wrocław) może wykorzystać edukację zdalną?
Powrót do całkowicie zdalnej edukacji nie jest co prawda ani dobrym, ani potrzebnym pomysłem, jednak przymusowe przetestowanie tej metody pracy pokazało, gdzie działa ona lepiej, a gdzie gorzej. O ile podczas budowy relacji w grupie, w procesie kształtowania umiejętności miękkich czy w trakcie rozwijania kompetencji społecznych kontakt na żywo daje dużo lepsze efekty, to możliwość przeniesienia części interakcji na linii rodzice-nauczyciele do rzeczywistości wirtualnej ułatwia współpracę między nimi. Rodzice mogą pozostawać w stałym kontakcie z nauczycielem lub spotykać się w grupie bez konieczności męczącego dojazdu, a digitalizacja formalności znacznie skróciła czas załatwiania różnych spraw.
Dodaj komentarz